إعلانات

الموضوع: مساعدة في إنشاء Sound system

النتائج 1 إلى 8 من 8
    عضو جديد

الـعـضـوية
    1027
    الإنـضـمـام
    Dec 2011
    الإقـــامـــة
    مصر
    قدم شـكـره
    0 مرة
    تـم شـكـره
    0 مرة في 0 مشاركة

مساعدة في إنشاء Sound system

السلام عليكم
    بأسس مسكن وكان نفسي في Sound system multi source multi zones
    بحيث انى اقدر اشغل صوت معين في غرفة معينة وصوت اخر في غرفة اخري مع امكانية التبديل بين المدخلات الصوتية المختلفة داخل الغرف المختلفة
    لكن مقدرتش احصل على معلومات كافية بايه اللى ممكن احتاحه عشان اقدر اعمل ده والاجهزة المطلوبة والتوصيلات
    غير انى قرأت انه بيكون عالى التكلفة نوعا ما

ولذلك أحاول التفكير في طريقة تعطيني بعض الامكانيات دي بتكلفة أقل

فكرت بأني ممكن أركب Switch في كل غرفة عبارة عن AV VGA HDMI ومتوصل بباقي الغرف - بالاضافة الى تركيب سماعات 5.1 surround بنهاية جاك غير موصل بشىء .
    وبالتالى اقدر انى اوصل الجاك بتاع غرفة (أ) ده في الاجهزة بالغرفة (أ) أو أنى احط الجاك في Switch غرفة (أ) وأستقبل بيه إشارة مرسلة من غرفة (ب) عن طريق Switch كل غرفة (ب)

للإيضاح وترتيب أفكاري رسمت الشكل المبسط ده وحاولت انى افكر في ايه اللى ممكن اكون محتاجه بالظبط عشان اقدر اعمل ده بنفسي من كايبلات وغيره

أرجو:
    1- تقديم اى معلومات ممكنة عن Multi source multi zones sound system
    2- الرأى والنصيحة بالنسبة لفكرتى البسيطة وايه اللى انا مخدتش بالى منه او مفكرتش فيه . ولو فيه حاجه ناقصة او ليها طريقة اسهل
    3- ما المطلوب لو محتاج اركب سماعات 5.1 surround بسقف الغرفة ( سماعات موزعه بالسقف المعلق ) من حيث الاجهزة المطلوبة للباور ولو هحتاج مضخم صوت او غيره لانعدام خبرتي
    التعديل الأخير تم بواسطة mz_milan ; 21-12-2011 الساعة 01:25 AM

Dostoevsky عضو من كبار شخصيات الملتقى الصورة الرمزية Marauder28
    الـعـضـوية
    43
    الإنـضـمـام
    Mar 2011
    الإقـــامـــة
    Russian Federation
    قدم شـكـره
    4,298 مرة
    تـم شـكـره
    6,225 مرة في 1,592 مشاركة

رد: مساعدة في إنشاء Sound system

وعليكم السلام والرحمه

منور الملتقى يا ميمو

عاوز أسألك سؤال يمكن من خلالوا نقدر نساعدك في نظام يناسبك سؤال كم عدد الغرف اللي انت عاوز تركب فيها نظام صوت ويكون موصول ببعض ؟؟

رسيفرات الصوت المعروفه بـ AVR مثل شركات ( الياماها والبايونير والدينون والانيكيو ) عندها امكانيات انك تشغل اكثر من زوون يعني جهاز واحد يشغل اكثر من غرفه وحده

طريقتك اللي انت عاملها فوق ممكن تكون كويسه وتركب ليها سويتشر إلكتروني يخليك تبدل بين كل غرفه وغرفه بدون ما تحتاج تفصل وتركب في الاسلاك ولكن انا برشح ليك فكرة رسيفر الصوت

السؤال المهم كم عدد الغرفه اللي عاوز تربطهم ببعض وكم عدد مجموع السماعات كلهم يعني 10 سماعات اكتر أقل ؟؟

رسيفر زي دا مثلاً بيقدم ليك 4 زون يعني اربع غرفه ممكن تتحكم فيهم برسيفر واحد معنديش الخبره في الموضوع دا لاني مجربتش الموضوع دا

Denon AVR-5308CI(A)

رابط الرسيفر

طبعاً دا مجرد مثال وفي رسيفرات كتيره يمكن تكون افضل من دا ويمكن تكون اقل تكلفه من دا

خلينا نشوف رأي الخبراء

3. قدم 7 من الأعضاء شكرهم إلى Marauder28 على هذه المشاركة:

عضو جديد

الـعـضـوية
    1027
    الإنـضـمـام
    Dec 2011
    الإقـــامـــة
    مصر
    قدم شـكـره
    0 مرة
    تـم شـكـره
    0 مرة في 0 مشاركة

شكرا للإهتمام

بالنسبة لتفصيل المكان فهو عبارة عن 3 غرف وصالة ومطبخ وحمام. فأنا عايز الصالة والمطبخ زون , والحمام زون والغرف كل واحدة زون يعني 3 بس لو بيتناسب طرديا التكلفة مع عدد الزونز يبقى ممكن استخدم غرفتين كزون واحده ويبقى كده 4 زونز.
    النقطة المهمه بالنسبالى لانعدام خبرتي فيها . ممكن تكون سماعات السقف (لاني مش عايز سماعات خارجية) surround لانى مش عارف لو سماعات عادية ممكن تكون عادي فرونت او باك او سنتر ولا لازم سماعات معينة لكل اتجاه ؟؟
    بالنسبة للرسيفر شايف انه فكره هايله مفكرتش فيها بما انى معرفش بحتاج لاجهزه معينة لانظمة ملتي زونز بس يأخد عليه انه هيكون شير للساوند بس ورغم بدائية فكرتي فهي شير للساوند والفديو بأشكاله المختلفة وكمان الكمبيوتر ( رغم انى حاسس ان كابلات شاشة الكمبيوتر هتتعبني عشان اعمل توصلات كبيرة منها اقدر اوصل بيها كل الغرف ) غير انى هبقى محتاج اوصل للرسيفر كل الاجهزه اللي جايز تكون بغرف مختلفة عشان اعمل منه شير كاني اوصل كابل صوت من الكمبيوتر اللى في غرفة ما وكابل تاني من تليفزون غرفة اخري وكابل من اماكن تشغيل الساوند بغرفة جايز تكون اخرى
    فياريت تصححلى معلوماتي لو غلط

شكرا على فكرة السويتشر مجتشى فى بالى , أقدر اوصل السويتشر ده على اجهزة الغرفة باني افصل السماعات من الشير اللى متوصل بالرسيفر وأركب السماعات على تلفزيون بالغرفة مثلا؟؟

زي ما حضرتك اخدت بالك فانا اشتغلت على السويتش بس وتوصيلاته انما الاسبيكر مجدتش جنبها لاني مش عارف محتاج ايه عشان اوصلها الباور وعشان تبقى صوت محيطي . فياريت لو تفيدني في ده

أخر نقطة: لو انا عايز اريح نفسي من وجع الدماغ ده وعايز حد اقوله على اللى انا عايزه وهو ينفذهولى بطريقته . يبقى ساعتها أروح لمين لو شغلى ده في مصر . كهربائي ولا مهندس كهرباء ولا مهندس صوت ولا مهندس الديكور ممكن يتصرف في الموضوع ده . مع العلم انى اقدر اجيب اى حاجه مش متاحة فى مصر من بلد تانيه (تقريبا متوفر فيها خيارات وأدوات أكثر و أفضل)

شكراً على تعبك معايا

Audio Video Corner عضو من كبار شخصيات الملتقى الصورة الرمزية AVC
    الـعـضـوية
    56
    الإنـضـمـام
    Mar 2011
    الإقـــامـــة
    السعودية
    قدم شـكـره
    31 مرة
    تـم شـكـره
    2,403 مرة في 508 مشاركة

السلام عليكم

اللي فهمته انك محتاج للتالي

نظام يوزع الصوت في البيت
    تتحكم في كل منطقة في قوة الصوت و تختار تبغى تسمع ايش
    يكون عندك خيار تشغل جهاز موجود في نفس المنطقة

نظام Multiroom يجي ينوعيات كثيرة و مواصفات مختلفة لكن افضل تقنية بالنسبة لطلباتك هو تقنية A-BUS و يسمى ايضا DIGI-5 خصوصا ان التكلفة الاجمالية معقولة.

النظام سهل جدا و يتكون من ثلاث قطع رئيسية

الأول الموزع او HUB او Controller و كل شركة لها اسم مختلف و هذا وظيفته توزع الصوت الى المناطق

الثاني هو المفتاح Keypad و هذا يكون داخلة مضخم الصوت و منه تختار اي جهاز تحتاج تسمع و قوة الصوت

الثالث السماعات سواء سماعات سقفية او جدارية او اي نوع ثاني من السماعات .

طريقة التمديد تعتبر سهلة و هي كالتالي

من الموزع كيبل CAT5 الى مفتاح و من المفتاح كيبل سماعة الى السماعتين الموجودة في المنطقة وهذي الخريطة توضح التمديد بطريقة مبسطة .

فيه انواع كثيرة متوفرة حسب الشركات المصنعة فمنها شي يشغل جهاز واحد فقط و يوزعة الى اكثر من منطقة و فيه موزع يقبل الى 6 اجهزة ويوزع الصوت الى عدد كبير من المناطق فحسب متطلباتك تختار فمثلا ممكن يركب عندك نظام 4 في 4 بحيث تركب اربعة اجهزة على الموزع و يشغل لك اربع مناطق (غرف) .

ماعندي خبرة من موجود في مصر لكن هذي عناوين بعض الشركات اللي تصنع النظام هذا و ممكن تبحث من فيه وكيل لها .

شركة Russound

شركة Channel Vision

شركة Xantech

شركة MTX

تقبل التحية

6. قدم 13 من الأعضاء شكرهم إلى AVC على هذه المشاركة:

عضو جديد

الـعـضـوية
    1027
    الإنـضـمـام
    Dec 2011
    الإقـــامـــة
    مصر
    قدم شـكـره
    0 مرة
    تـم شـكـره
    0 مرة في 0 مشاركة

الله ينور عليك ..
    بارك الله فيك هو ده بالضبط المطلوب ووفرت عليا مجهود كبير اوى لان النظام جه فكرته جتلى من المكان اللى بشتغل فيه لانه فيه ملتي زونز وملتي سورس وحبيت اعمل واحد زيه وكان فيه الكيباد للتحكم بكل غرفة . فده بالضبط اللى بدور عليه ومكنتش عارف اوصله.

لو هطلب منك تشتري واحد لنفسك. تختار انهو واحد وانهو شركة بغض النظر عن مكان الشراء لانى في لندن واقدر اجيب اى حاجه مش موجودة في مصر معايا

وشكراً جزيلا ليك ولأخينا Marauder28

Audio Video Corner عضو من كبار شخصيات الملتقى الصورة الرمزية AVC
    الـعـضـوية
    56
    الإنـضـمـام
    Mar 2011
    الإقـــامـــة
    السعودية
    قدم شـكـره
    31 مرة
    تـم شـكـره
    2,403 مرة في 508 مشاركة

العفو و المنتدى موجود لهذا الشي .

شركة Xantech لأن عندها خيارين للمفاتيح .. المستطيل الي هو امريكي و المربع اللي هو اوروبي و ادائها جيد

9. قدم 2 من الأعضاء شكرهم إلى AVC على هذه المشاركة:

عضو جديد

الـعـضـوية
    1027
    الإنـضـمـام
    Dec 2011
    الإقـــامـــة
    مصر
    قدم شـكـره
    0 مرة
    تـم شـكـره
    0 مرة في 0 مشاركة

بارك الله فيك وفرت عليا مجهود كبير قوي
    معلشى هكون طماع بأني أسألك عن أشياء أخرى
    1- لما حاولت اشوف الخيارات التانية بالشركات التانية لاحظت ان السيرش عن A-BUS و DIGI-5 نتائجه تكون شبه منعدمة . فياتري بدور على ايه بالظبط؟
    2- ملاحظ ان الاربع شركات مش حاطين أسعار . فيا تري تكلفة النظام بأكمله كام من اول الباور سبلاي الى السويتشات ( ولا يهم سعر السماعات فلها قصة أخرى). لاني بعمل تكلفة كلية للمكان قبل البدء
    3- يا تري النظام ده اقدر اشغل عليه 5.1 surround أو 7.1 surround ولا هكون مقيد بأن مخرج كل زون سماعتين فقط؟
    جزاك الله خيراً

عضو جديد

الـعـضـوية
    1027
    الإنـضـمـام
    Dec 2011
    الإقـــامـــة
    مصر
    قدم شـكـره
    0 مرة
    تـم شـكـره
    0 مرة في 0 مشاركة

وانا بدور قابلت ده
    CasaTunes XLi

ده ملتى سورس بعدد كبير بشرط توصيلهم بالكمبيوتر غير انه ملتي سورس لاكتر من بلاي ليست على الكمبيوتر نفسه. بالاضافة انه 6 زونز . والتحكم عن طريق سوفت وير للكمبيوتر غير مجاني وعن طريق كيباد غير ان السوفتوير به خصائص تانية زي التحكم في وقت التشغيل على مدار الايام المختلفة وبتوقيت مختلف وغيره
    ايه رأي حضراتكم فيه
    وياتري موجود حاجه بنفس الفكرة تكون أرخص في التكلفة وتديني نفس المواصفات حيث ان

$698.00

CasaTunes Keypad

$179.00 لكل منطقة او غرفة x 4 إلى X 6

CasaTunes Software

$478.00

إعلانات