إعلانات

الموضوع: اريد شراء هذا الرسيفر وعايز مشورتكم pioneer vsx-1122-k

النتائج 1 إلى 12 من 12
    عضو الصورة الرمزية اسطورة الخريف
    الـعـضـوية
    2047
    الإنـضـمـام
    Oct 2012
    الإقـــامـــة
    مصر - القاهرة
    قدم شـكـره
    17 مرة
    تـم شـكـره
    18 مرة في 4 مشاركة

اريد شراء هذا الرسيفر وعايز مشورتكم pioneer vsx-1122-k

في بالي اشتري مسرح منزلي ورحت علي وكيل بايونير لقيت ان هذه القطعة رائعة وقعد يمدح فيها طبعا هي عجبتني ولكن رايكم يهمني لانكم خبرة في هذا المجال
    هذا الرابط
    http://www.pioneerelectronics.com/PU...product-images
    سعره عندنا بمصر 5800 جنيه
    ولسة حشتري سماعات اشبكها عليه فياريت كمان نصائح اخري
    مع العلم اني حشبك معه جهاز ويسترن ديجتال لعرض الافلام البلوراي
    السؤال الهام هل استطيع تشغيل ال 7 سمعات ولا اللي حيشتغل فقط السماعات الامامية والساب ووفر زي مسرحي القديم

Dostoevsky عضو من كبار شخصيات الملتقى الصورة الرمزية Marauder28
    الـعـضـوية
    43
    الإنـضـمـام
    Mar 2011
    الإقـــامـــة
    Russian Federation
    قدم شـكـره
    4,298 مرة
    تـم شـكـره
    6,225 مرة في 1,592 مشاركة

رد: اريد شراء هذا الرسيفر وعايز مشورتكم pioneer vsx-1122-k

حياك الله يا أستاذ هاني

مواصفات الرسيفر ممتاز من جميع النواحي

• يدعم سبع قنوات صوتية (سبع سماعات)
    • يدعم تشغيل الملفات عن طريق الشبكة المنزلية (مثلاً عند توصيل سلك الايثرنت بالجهاز تقدر تدخل على ملفات الفيديو والصور الموجوده على جهاز الكمبيوتر)
    • يدعم الاتصال مع اجهزة الجوال الذكية او اللوحية ( مثل الايفون والايباد يصبحوا في هذا الحال كالريموت كنترول لجهاز البايونير)
    • يدعم جميع الاصوات المسرحية عالية الجودة في اقراص البلوراي
    • يدعم خاصية الـ Zone ( يعني تقدر تستخدم الجهاز في تشغيل غرفتين منفصلتين ، مثلاً غرفة يكون فيها 5 سماعات وغرفة يكون فيها 2 سماعه وتتحكم فيهم من جهاز البايونير )

الجهاز عموماً ممتاز المواصفات ولكن لابد تحدد خياراتك في نوع السماعات عشان تشتري وانت مطمأن ان في توافق بين البايونير والسماعات ، لابد تحدد لنا الشركات والموديلات المتوفره عندكم والاهم ايضاً انت تسمع جميع المسارح عشان تحدد خياراتك

والبايونير عادي يشغل سبع سماعات في نفس الوقت بشرط يكون الفيلم يدعم قنوات الصوت 5 او 7 سماعات

موفق

3. قدم 4 من الأعضاء شكرهم إلى Marauder28 على هذه المشاركة:

الـعـضـوية
    2047
    الإنـضـمـام
    Oct 2012
    الإقـــامـــة
    مصر - القاهرة
    قدم شـكـره
    17 مرة
    تـم شـكـره
    18 مرة في 4 مشاركة

إقتباس :
    المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Marauder28 مشاهدة المشاركة
    حياك الله يا أستاذ هاني

مواصفات الرسيفر ممتاز من جميع النواحي

• يدعم سبع قنوات صوتية (سبع سماعات)
    • يدعم تشغيل الملفات عن طريق الشبكة المنزلية (مثلاً عند توصيل سلك الايثرنت بالجهاز تقدر تدخل على ملفات الفيديو والصور الموجوده على جهاز الكمبيوتر)
    • يدعم الاتصال مع اجهزة الجوال الذكية او اللوحية ( مثل الايفون والايباد يصبحوا في هذا الحال كالريموت كنترول لجهاز البايونير)
    • يدعم جميع الاصوات المسرحية عالية الجودة في اقراص البلوراي
    • يدعم خاصية الـ Zone ( يعني تقدر تستخدم الجهاز في تشغيل غرفتين منفصلتين ، مثلاً غرفة يكون فيها 5 سماعات وغرفة يكون فيها 2 سماعه وتتحكم فيهم من جهاز البايونير )

الجهاز عموماً ممتاز المواصفات ولكن لابد تحدد خياراتك في نوع السماعات عشان تشتري وانت مطمأن ان في توافق بين البايونير والسماعات ، لابد تحدد لنا الشركات والموديلات المتوفره عندكم والاهم ايضاً انت تسمع جميع المسارح عشان تحدد خياراتك

والبايونير عادي يشغل سبع سماعات في نفس الوقت بشرط يكون الفيلم يدعم قنوات الصوت 5 او 7 سماعات

موفق
    اهلا بيك استاذ علي لسرعة استجابتك واهتمامك المستمر للصغير قبل الكبير والله شرف لنا جميعا احاطتنا بهذا الاهتمام جزاك الله خيرا
    انا بالفعل قريت عنه ووجدت انه ممتاز وسيحدث فرق كبير معي
    ولكن دخلت مرحلة اخري من الحيرة وهي السماعات انا اريدها من نفس النوع بايونير وللاسف اصحاب التوكيل عندنا بمصر مش فاهم حاجة في المواصفات ولا الجودة غير انهم بيبيعوا قطعة بكذا وبس ومش عارفين قيمتها ولا كيف تتوافق مع هذا ولا ذاك يعني لازم انا اللي احدد مااريد وساذهب للفرع الاخر لان الفرع الاول ليس لديه سماعات مناسبة بحسب ماشاهدته وقت الزيارة
    بس كنت عايز اعرف اجيب سماعات قدرتها كام وات وعددها واي ملحوظات اخري ان كنت حشتري بايونير او سوني مثلا بحيث تتوافق مع الامبلفاير بحسب امكانياته
    واكون لك من الشاكرين

الـعـضـوية
    43
    الإنـضـمـام
    Mar 2011
    الإقـــامـــة
    Russian Federation
    قدم شـكـره
    4,298 مرة
    تـم شـكـره

إقتباس :
    المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسطورة الخريف مشاهدة المشاركة
    اهلا بيك استاذ علي لسرعة استجابتك واهتمامك المستمر للصغير قبل الكبير والله شرف لنا جميعا احاطتنا بهذا الاهتمام جزاك الله خيرا
    انا بالفعل قريت عنه ووجدت انه ممتاز وسيحدث فرق كبير معي
    ولكن دخلت مرحلة اخري من الحيرة وهي السماعات انا اريدها من نفس النوع بايونير وللاسف اصحاب التوكيل عندنا بمصر مش فاهم حاجة في المواصفات ولا الجودة غير انهم بيبيعوا قطعة بكذا وبس ومش عارفين قيمتها ولا كيف تتوافق مع هذا ولا ذاك يعني لازم انا اللي احدد مااريد وساذهب للفرع الاخر لان الفرع الاول ليس لديه سماعات مناسبة بحسب ماشاهدته وقت الزيارة
    بس كنت عايز اعرف اجيب سماعات قدرتها كام وات وعددها واي ملحوظات اخري ان كنت حشتري بايونير او سوني مثلا بحيث تتوافق مع الامبلفاير بحسب امكانياته
    واكون لك من الشاكرين

نورت وممنون لك على كلامك الطيب

عندي شيء حاب اضيفه كمان جربت تسأل عن موديلات (VSX-1123-K) يفرق عن الرسيفر اللي انت اخترته حسب تسعيرة موقع الشركة فقط 30 دولار ، برضوا ابحث عن سعر الـ (Elite VSX-70) هذا من موديلات السنه 2013 ويزيد عن الرسيفر اللي انت اخترته 150 دولار ، هذي مجرد خيارات حبيت اعطيك وياها والفروقات بينهم بسيطة

بخصوص السماعات انت ابحث واعطينا موديلاتهم عشان نختار لك الافضل واكيد لازم السماعات تكون الواط فيها اعلى من الرسيفر وغالباً 100 وطالع ، ما عندي خبره بسماعات البايونير ولكن موقع الشركة فيه موديلات احترافيه وسعرها غالي جداً EX Speakers تقدر تشوفها من ( الرابط هذا )

وفي موديلات اخرى وهي اضن اللي راح تختار انت منها حسب توفرها عندكم بالاسواق وتقدر تطلع عليها من ( الرابط هنا )

• سماعتين كبار (Floorstanding) عندك موديلين حسب الموقع (SP-FS52) وموديل (SP-FS51-LR)
    • وسماعة واحد وسط (Center) وهي موديل (SP-C21)
    • وسماعتين او اربعه سراوند خلفية (Bookshelf) عندك موديلين (SP-BS21-LR) وموديل (SP-BS22-LR)

كم حجم الغرفه عندك اللي راح تستخدم المسرح فيها ؟؟ إذا كان طولها اقل من 7 متر ، فأنا اقترح عليك تشتري فقط 5 سماعات لانها من وجهة نظري معقولة جداً

6. قدم 2 من الأعضاء شكرهم إلى Marauder28 على هذه المشاركة:

الـعـضـوية
    2047
    الإنـضـمـام
    Oct 2012
    الإقـــامـــة
    مصر - القاهرة
    قدم شـكـره
    17 مرة
    تـم شـكـره
    18 مرة في 4 مشاركة

إقتباس :
    نورت وممنون لك على كلامك الطيب

عندي شيء حاب اضيفه كمان جربت تسأل عن موديلات (VSX-1123-K) يفرق عن الرسيفر اللي انت اخترته حسب تسعيرة موقع الشركة فقط 30 دولار ، برضوا ابحث عن سعر الـ (Elite VSX-70) هذا من موديلات السنه 2013 ويزيد عن الرسيفر اللي انت اخترته 150 دولار ، هذي مجرد خيارات حبيت اعطيك وياها والفروقات بينهم بسيطة

بخصوص السماعات انت ابحث واعطينا موديلاتهم عشان نختار لك الافضل واكيد لازم السماعات تكون الواط فيها اعلى من الرسيفر وغالباً 100 وطالع ، ما عندي خبره بسماعات البايونير ولكن موقع الشركة فيه موديلات احترافيه وسعرها غالي جداً EX Speakers تقدر تشوفها من ( الرابط هذا )

وفي موديلات اخرى وهي اضن اللي راح تختار انت منها حسب توفرها عندكم بالاسواق وتقدر تطلع عليها من ( الرابط هنا )

• سماعتين كبار (Floorstanding) عندك موديلين حسب الموقع (SP-FS52) وموديل (SP-FS51-LR)
    • وسماعة واحد وسط (Center) وهي موديل (SP-C21)
    • وسماعتين او اربعه سراوند خلفية (Bookshelf) عندك موديلين (SP-BS21-LR) وموديل (SP-BS22-LR)

كم حجم الغرفه عندك اللي راح تستخدم المسرح فيها ؟؟ إذا كان طولها اقل من 7 متر ، فأنا اقترح عليك تشتري فقط 5 سماعات لانها من وجهة نظري معقولة جداً
    بصراحة مش حعرف اختار سماعة موديل وسماعة موديل تاني مش حضمن التوافق الصراحة ودايما لما يكون طقم السماعات جي مع بعضه بيكون افضل وبيكون بينهم توافق
    انا شوفت طقم سماعات عن الوكيل عجبني وسعره رخيص 2000 جنيه السماعات مع السابوفر تحفة
    عمتا انا حروح الوكيل يوم السبت وللفرع الاخر علشان احسم الموضوع ان شاء الله

المكان اللي فيه المسرح بشكل مستطيل ومساحته 62 متر بس مكان القعدة نفسه لايحتاج اكثر من 5 بالفعل

الـعـضـوية
    2047
    الإنـضـمـام
    Oct 2012
    الإقـــامـــة
    مصر - القاهرة
    قدم شـكـره
    17 مرة
    تـم شـكـره
    18 مرة في 4 مشاركة

استاذ علي الحين واحد صديقي بالامس اقنعني علي امبلفير اونكيو وقعد يمدح فيه كتير وانا كنت مختار البايونير وهو عمل مقارنة بين الجهازين وقالي ان المقارنة لصالح الاونكيو فياريت حضرتك تشوف الفرق وتخبرني بالافضل
    علما بان سعر البايونير اغلي عندنا
    البايونير سعره 5800 جنيه
    الاونكيو سعره 4995 جنيه
    في انتظار تعليقك ومشورتك
    علما باني اني اريد مشورتك ايضا هل اشتري سماعات بايونير ام اونكيو وهل صوت الاونكيو افضل من البايونير
    ده لينك المقارنة
    http://www.storemob.com/vs/onkyo-tx-...er-vsx-1122-k/

الـعـضـوية
    43
    الإنـضـمـام
    Mar 2011
    الإقـــامـــة
    Russian Federation
    قدم شـكـره
    4,298 مرة
    تـم شـكـره

إقتباس :
    استاذ علي الحين واحد صديقي بالامس اقنعني علي امبلفير اونكيو وقعد يمدح فيه كتير وانا كنت مختار البايونير وهو عمل مقارنة بين الجهازين وقالي ان المقارنة لصالح الاونكيو فياريت حضرتك تشوف الفرق وتخبرني بالافضل
    علما بان سعر البايونير اغلي عندنا
    البايونير سعره 5800 جنيه
    الاونكيو سعره 4995 جنيه
    في انتظار تعليقك ومشورتك
    علما باني اني اريد مشورتك ايضا هل اشتري سماعات بايونير ام اونكيو وهل صوت الاونكيو افضل من البايونير
    ده لينك المقارنة
    http://www.storemob.com/vs/onkyo-tx-...er-vsx-1122-k/

فعلاً مواصفات الاونكيو اعلى من البايونير وبيكون خيار افضل لك اذا اتجهت له

السماعات الافضل تشوف المتوفر عندكم بالاسواق وتسمعهم وبعدين تقرر انت من ناحية جودة الصوت وايضاً لو تذكر لنا الموديلات اللي متوفره عندك ممكن نطلع على مواصفاتها ونحكم عليها اذا كانت تمام او لا

10. قدم 2 من الأعضاء شكرهم إلى Marauder28 على هذه المشاركة:

الـعـضـوية
    2047
    الإنـضـمـام
    Oct 2012
    الإقـــامـــة
    مصر - القاهرة
    قدم شـكـره
    17 مرة
    تـم شـكـره
    18 مرة في 4 مشاركة

إقتباس :
    فعلاً مواصفات الاونكيو اعلى من البايونير وبيكون خيار افضل لك اذا اتجهت له

السماعات الافضل تشوف المتوفر عندكم بالاسواق وتسمعهم وبعدين تقرر انت من ناحية جودة الصوت وايضاً لو تذكر لنا الموديلات اللي متوفره عندك ممكن نطلع على مواصفاتها ونحكم عليها اذا كانت تمام او لا
    استاذ علي اعتذرلك علي الدوخة اللي مسببها لك
    امس عملت جولة في اونكيو وبايونير لقيت ان اونكيو الصوت حلو مع الجهاز ولكن سعره غالي وسعر BOSE غالي ايضا وياماها اغلي
    فذهبت بايونير لقيت عنده طقم سماعات ب 2650 جنيه وده مناسب تماما لامكانياتي نظرا لاني سادفع ايضا 5000 جنيه للامبلفير يعني المجموع 7650 جنيه والحقيقة في الوقت الحالي مااقدر ادفع اقدر من ذلك لامكانياتي المتوفرة وممكن فيما بعد اشتري سماعات اكثر احترافية

مواصفات ال سماعات اتفضل حضرتك اطلع عليها وياريت تطمني هل تتوافق مع الامبلفير ام لاPioneer S-ES3TB

http://www.meetgadget.com/gadget/44857/Pioneer+S-ES3TB

وده مواصفات السابوفر
    Pioneer S-RS3SW
    http://www.overclock.net/products/pioneer-s-rs3sw

الـعـضـوية
    43
    الإنـضـمـام
    Mar 2011
    الإقـــامـــة
    Russian Federation
    قدم شـكـره
    4,298 مرة
    تـم شـكـره

لا داعي للاعتذار بالخدمه في اي وقت

مواصفات السماعات مع الساب ووفر والامبلفاير كلهم تمام مافي عندك اي مشكله من ناحية التوافق

بس اذا استطعت تجرب السماعات قبل تشتريهم يكون افضل عشان لا يكونوا اقل من المستوى اللي انت تطمح ليه ، تجارب سماعات البايونير بالملتقى هنا معدومه للاسف

اتمنى لك التوفيق

الـعـضـوية
    2047
    الإنـضـمـام
    Oct 2012
    الإقـــامـــة
    مصر - القاهرة
    قدم شـكـره
    17 مرة
    تـم شـكـره
    18 مرة في 4 مشاركة

انا سمعت الطقم بالامس وعلشان صاحب التوكيل يرغبنا في شراء الامبلفاير ركب الجهاز البايونير ال
    pioneer vsx-1122-k

علشان يشجعني اخد الامبلفاير مع طقم السماعات لما عرف اني حشتري امبلفاير من اونكيو

سمعت صوت السماعات لقيته مرضي جدا بالرغم انه مش عامل اي اعدادات ولا حتي سمعنا صوت dts master كان صيعغة صوت مش فاكر ايه بس الصوت عجبني واكيد بسمع افضل لو ضبطت الاعدادات مع امبلفاير اونكيو
    وباذن الله راح اشتريه مع الامبلفاير يوم الجمعة وحعمل تقرير به في المنتدي

الـعـضـوية
    43
    الإنـضـمـام
    Mar 2011
    الإقـــامـــة
    Russian Federation
    قدم شـكـره
    4,298 مرة
    تـم شـكـره

إقتباس :
    انا سمعت الطقم بالامس وعلشان صاحب التوكيل يرغبنا في شراء الامبلفاير ركب الجهاز البايونير ال
    pioneer vsx-1122-k

علشان يشجعني اخد الامبلفاير مع طقم السماعات لما عرف اني حشتري امبلفاير من اونكيو

سمعت صوت السماعات لقيته مرضي جدا بالرغم انه مش عامل اي اعدادات ولا حتي سمعنا صوت dts master كان صيعغة صوت مش فاكر ايه بس الصوت عجبني واكيد بسمع افضل لو ضبطت الاعدادات مع امبلفاير اونكيو
    وباذن الله راح اشتريه مع الامبلفاير يوم الجمعة وحعمل تقرير به في المنتدي

تمام اهم حاجه انك جربتهم عشان تشتري وانت مقتنع فيهم واكيد لما تضبط الاعدادات بنفسك وفي غرفتك راح يكون الوضع افضل بإذن الله

بالتوفيق ومنتظرين تجربتك وألف مبروك مقدماً

15. تلقى Marauder28 شكراً على هذه المشاركة من:

الـعـضـوية
    2047
    الإنـضـمـام
    Oct 2012
    الإقـــامـــة
    مصر - القاهرة
    قدم شـكـره
    17 مرة
    تـم شـكـره