إعلانات

الموضوع: مساعدة في اختيار صبووفر

النتائج 1 إلى 5 من 5
    عضو جديد

الـعـضـوية
    734
    الإنـضـمـام
    Sep 2011
    الإقـــامـــة
    مصر
    قدم شـكـره
    9 مرة
    تـم شـكـره
    2 مرة في 1 مشاركة

مساعدة في اختيار صبووفر

متوفر امامي حاليا الموديلات التالية فقط: Onkyo SKW-770 بسعر 1600 جنيه مصري و Yamaha NS-SW210 بسعر 1200 جنيه ... السعر متقارب جدا لكن الفكرة اني كنت حاطط ميزانية للصبووفر حوالي ضعف قيمة الموديلات المتاحة امامي ... بالنسبة لتوكيل بايونير فللأسف لا توجد اي موديلات باورد صبووفر متاحة حاليا وبالسؤال فلن يتوافر شيء الا بعد شهر رمضان .. للاسف عندنا في مصر تعتبر الاختيارات شبه معدومة ... سؤالي اذا كنت مضطر اشتري دلوقتي اختار ايه من الموديلات المذكورة بالاعلي؟ وهل من الافضل الانتظار لحين توافر مويلات جديدة في توكيل بايونير بمواصفات اعلي أم ان الموديلات الحالية تفي بالغرض؟ سبب ترددي في الشراء هو اني كنت شفت مناقشة هنا من فترة وكان الراجح فيها ان ربع ميزانية الهوم ثييتر بالكامل تتجه للصبووفر .. واذا اشتريت الموديلات الموجودة حاليا هيكون الصبووفر حوالي 15% فقط من الميزانية .. الميزانية اللي ذللشراء 10 آلاف جنيه مصري منهم 2500 للصبووفر

عضو

الـعـضـوية
    3498
    الإنـضـمـام
    Jan 2014
    الإقـــامـــة
    السعودية - الدمام
    قدم شـكـره
    38 مرة
    تـم شـكـره
    11 مرة في 7 مشاركة

Consoles : Ps3 AV-Receiver : Onkyo tx-nr626 HT Speakers : Bose v301 x2 +jamo c60 cen Subwoofer : Jamo sub 660 x2

رد: مساعدة في اختيار صبووفر

السلام عليكم

الاونكيو قطره 25 cm والياماها لو انت تقصد sw 215 قطره 20 cm
    البور تقريبا متساوي
    هيكون الفاصل بالنسبة ليك هو السعر والسمع وده اهم عامل
    اظن اكتر من البور دي مش هتلاقي حاليا في مصر .عليك وعلى النت ياماها او جامو
    اظن انك لقيت الاونكيو عتد شركة enora بس ممكن تقولي لقيت الياماها فين
    وفي فكرة حلوة ومناسبة لميزانيتك 2500 جنيه
    ممكن تشتري اتنين ياماها وتوزعهم في ركنين في الغرفة والنتيجة هتكون مبهرة عن تجربة مشابهة
    اتمنى اكون افدتك

3. تلقى محمد فايز فهيم شكراً على هذه المشاركة من:

عضو جديد

الـعـضـوية
    734
    الإنـضـمـام
    Sep 2011
    الإقـــامـــة
    مصر
    قدم شـكـره
    9 مرة
    تـم شـكـره
    2 مرة في 1 مشاركة

تسلم علي ردك ... هو السعر مش فارق كتير بالنسبة لي .. موجود كذا موديل صبووفر ياماها عند راديوشاك وللاسف ٢١٠ كان اعلاهم .. اونكيو فعلا من شركة اينورا .. للاسف الايه في ار الحالي عندي له منفذ واحد بالنسبة للصبووفر .. بس عجبتني اوي فكرة وجود ٢ صب مع بعض .. ممكن اشتري الاونكيو حاليا بما انه اكبر ولما اغير الايه في ار اشتري واحد كمان من بايونير ... بس هل كدا هيكون في مشاكل انهم هيبقوا انواع مختلفة وكمان احجام مختلفة؟ وانا ف كل الاحوال مستني موديلات الايه في ار الجديدة اللي فيها اتش دي ام آي ٢ تنزل شرك اينورا بحيث اعمل الترقية .. علي كلامهم الموضوع هياخد من شهرين ل٣ عما الاجهزة تكون متاحة .. وهحاول السماعات تكون اما ياماها او بايونير حسب الموديلات المتوفرة وقتها

عضو

الـعـضـوية
    3498
    الإنـضـمـام
    Jan 2014
    الإقـــامـــة
    السعودية - الدمام
    قدم شـكـره
    38 مرة
    تـم شـكـره
    11 مرة في 7 مشاركة

Consoles : Ps3 AV-Receiver : Onkyo tx-nr626 HT Speakers : Bose v301 x2 +jamo c60 cen Subwoofer : Jamo sub 660 x2

بالنسبة لموضوع مخرجين للسبوفر دي مش مشكلة مخرج واحد كفاية وبتستعين بوصلة Y او تسمى سبيلتر وصدقني فرق الصوت مبهر جدا عن تجربة شخصية وتجربة بعض الاعضاء زي الاخ ahmadreda. وفيه مواقع كتير بتشرح الموضوع ده على النت ان تعدد السبووفرات بيزيد من نعومة الصوت ولو حابب تجرب بنفسك انا ساكن في اكتوبر ممكن تشرفني في اي وقت بعد العيد الصغير وهاسمعك اربعة سبووفر jamo مع بعض انشاء الله.
    اختلاف الماركات بيكون فيه اختلاف في نغمة الصوت بين السماعات لكن بالنسبة للسبووفرات المشكلة مش كبيرة تكاد تكون غيرملحوظة للسمع فقط بس انصح ان الاتنين يكونوا من نفس النوع والمقاس حتى وده لتسهيل الظبط.
    لا انصح بسماعات البايونير للمسرح المنزلي اولا لان الوكيل في مصر مركز على سماعات السيارات فالخيارات قليلة وكمان مفيش كلام في النت كتير عن منتجاتهم في المسرح المنزلي.
    متحصرش نفسك في اونكيو بس في وكيل للدينون في مصر الجديدة وكمان وكيل للبوز اذا حابب صوته بس سعر البوز في مصر في السماء اغلى من السعودية كمان بشكل غير منطقي. ابحث في النت وهتلاقي اماكنهم
    وبالتوفيق ان شاء الله

6. تلقى محمد فايز فهيم شكراً على هذه المشاركة من:

عضو جديد

الـعـضـوية
    734
    الإنـضـمـام
    Sep 2011
    الإقـــامـــة
    مصر
    قدم شـكـره
    9 مرة
    تـم شـكـره
    2 مرة في 1 مشاركة

والله مش عارف أقول لحضرتك ايه ... شكراً جداً على الافادة .. كمان أنا مكنتش أعرف ان في توكيلات تانية غير اونكيو و بايونير في مصر .. عامة أنا دورت فعلاً علي وكيل الدينون بحيث اشوف الخيارات المتاحة عنده قبل الشراء واتفاجئت ان نفس الشركة شغالة في الدينون والبوز سوا وبما ان أسعارها زي ما بتقول فمظنش اني هفكر فيها لأن أنا بحاول أطبق معادلة أفضل سعر مقابل أعلي أداء ممكن .. سألت بالتليفون على موديلات الصبووفر المتاحة لوحدها قالولي مفيش وان بداية الأسعار لأطقم السماعات اللى هم 5 مع بعض ومعاهم صبووفر هي 18 ألف جنيه يعني حوالى ضعف الميزانية اللى هشتري بيها أصلا هههههه ومش عايز أشتري عن طريق الانترنت لأن الحاجات دي حجمها و وزنها بيكون تقيل جداً فهتبقي تكلفة كبيرة في الشحن .. على فكرة أنا موجود في أكتوبر بردو .. فرصة سعيدة جداً

دي بيانات الشركة اللى سألت فيها
    Audio Technology Co., SAE
    95, El Merghany St., Heliopolis, Cairo, Egypt
    Tel.: +20 (2) 22901102 / +20 (2) 22906712
    المفروض اني ناقل البيانات من قايمة الديستريبوترز اللى ف موقع شركة دينون
    اذا كنت تقصد ان في شركة تانية غيرها بتبيع الصبووفر لوحده ياريت تعرفني

تفكيري حالياً رايح لأني اجيب 2 صبووفر اونكيو 770 واذا حضرتك شايف ان في حاجة أنسب لميزانيتي ياريت تدلني عليها

إعلانات